WERDA AGENT

WERDA AGENT
Wanita dimasyurkan tapi tidak ditonjolkan, ia tersembunyi biarpun hadirnya menggegarkan, umpama mutiara yang ditampakkan buat perhatian umum dengan permata yang tersembunyi, pasti yang tersembunyi itu melebihi yang tertampak, permata dicelahan kaca, permata dibalik timbunan pasir halus, ibarat sekuntum mawar berduri di taman larangan.

WERDA AGENT

WERDA AGENT
Wanita dimasyurkan tapi tidak ditonjolkan, ia tersembunyi biarpun hadirnya menggegarkan, umpama mutiara yang ditampakkan buat perhatian umum dengan permata yang tersembunyi, pasti yang tersembunyi itu melebihi yang tertampak, permata dicelahan kaca, permata dibalik timbunan pasir halus, ibarat sekuntum mawar berduri di taman larangan.

Recent Comments

.

Perlukah Susu Formula Sebagai Tambahan Susu Ibu?


Perlukah Susu Formula Sebagai Tambahan Susu Ibu?


Assalamualaikum gorgeous mommies.. :)

Pernah tak mommies mengalami situasi dimana berat badan bayi tidak naik-naik? Bayi hanya diberikan 100% susu ibu. Mommies risau bila doktor dan orang-orang keliling cakap kenaikan berat bayi tak memberangsangkan sebab bayi hanya meminum susu ibu. Susu ibu tidak mencukupi. 
Bagi mommies yang pertama kali menyusukan anak pasti berasa risau dan serba-salah. Mereka menyarankan supaya susu ibu dicampur dengan susu formula kerana bayi tidak cukup kenyang. Bayi tidak kenyang akan menyebabkan berat badan bayi menurun.
Setelah mommies kaji apakah puncanya, mommies merasakan tiada apa-apa kekurangan atau kesilapan yang dilakukan. Bayi banyak minum susu ibu. Bayi juga dah mudah makan solid food seperti bubur, puree dan sebagainya.  
Namun begitu, doktor merasakan bayi mommy tidak cukup kenyang dengan hanya susu badan dan bubur. Olleh itu berat badan bayi tidak naik sebanyak bayi yang diberi susu formula. Ini kerana doktor membandingkan pertumbuhan bayinya dengan carta pertumbuhan bayi yang diberi susu formula. Perbandingan yang mungkin tidak adil untuk bayi yang minum susu ibu. (Walaupun begitu, terdapat doktor yang arif mengenai perbezaan susu ibu dan susu formula dan tidak membuat perbandingan seperti itu.)
Kalau dilihat dalam carta di bawah , berat badan bayi yang hanya diberi susu ibu tanpa dicampur susu formula naik mendadak dalam 4 bulan pertama dan makin berkurangan selepas itu (dot yang berwarna merah). Apabila usia 9-10 bulan, kenaikan beratnya amatlah perlahan, mungkin setakat 100-200g sahaja.
Jika dibandingkan dengan bayi yang diberi susu formula, kenaikannya tetap banyak sehingga 500g ketika usia 9-10 bulan dan berterusan begini sehingga lebih daripada usia 1 tahun.


Kenapa kenaikan berat badan bayi yang hanya minum susu ibu berkurangan apabila usianya meningkat?

Susu ibu mudah dihadam jika dibandingkan dengan susu formula. Bagi menghadamkan susu formula, badan bayi akan menggunakan lebih banyak tenaga untuk memecahkan susu formula ke dalam bentuk yang mudah dihadam. Apabila banyak tenaga digunakan untuk tujuan ini, bayi akan merasa penat dan tidur untuk lebih lama.
Manakala bayi yang diberi susu ibu sahaja, penghadamannya yang lebih cepat tidak menggunakan tenaga yang terlalu banyak. Oleh itu, bayi ini selalunya lebih aktif sebab tenaganya yang lebih digunakan untuk belajar bergerak seperti duduk, mengesot dan merangkak. Oleh kerana banyak bergerak, (atau orang kata “aktif”) berat badannya menyusut serta kenaikannya tidak banyak. Badan yang ringan lebih mudah untuk melakukan pergerakan yang lebih kompleks seperti merangkak.
Untuk bayi, melakukan banyak pergerakan amat penting kerana pada masa pergerakan ini banyak saraf dalam otak akan terbina yang juga melibatkan saraf ototnya. Otak bayi hanya akan berkembang bila dia banyak bergerak dan berlatih banyak kali dalam melakukan sesuatu pergerakan. Apabila bergerak, banyak saraf otak akan terbina yang akan digunakan untuk mengawal ototnya. 

Anda mungkin perasan yang bayi melakukan sesuatu pergerakan berulangkali sehingga dia mampu mengawal pergerakannya “secara sedar”. Sebelum itu, pergerakannya seperti tidak mampu dikawal dan terjadi secara automatik. Jadi, bayi yang ringan badannya, secara amnya, lebih cepat belajar untuk mengawal pergerakan badannya oleh kerana tidak terbatas oleh berat badannya. Walaupun bayi yang aktif seperti ini macam tak banyak tidur atau tidur tak lama, sebenarnya tidurnya cukup. Dia akan tidur bila dia rasa nak tidur dan bangun apabila rasa cukup. 
Jadi, terdapat baik dan buruknya implikasi kalau ditambah dengan susu formula kalau bayi selama ini hanya diberi susu ibu. Ia juga bergantung kalau susu perahan memang tidak mencukupi lagi untuk kegunaan bayi. Kalau perlu ditambahkan juga, pastikan susu ibu lebih banyak daripada susu formula.
Kalau bayi anda sihat, aktif belajar bergerak dan susu perahan mencukupi serta dia mahu makan dengan baik, kemungkinan besar bayi anda tidak perlu susu formula sebagai tambahan. Jadi, terpulang kepada anda untuk menimbangkan baik dan buruknya untuk tambah susu formula jika tujuannya hanya semata-mata untuk menaikkan berat badannya dan buat dia tidur lama. Walau bagaimana pon saya sokong 100% penyusuan susu ibu sehingga 2 tahun.
LOVE,
Azreen 
0197631333

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More